Khasiat Milo


Bila mentari menampakkan kuasa cahayanya..sang pokok dan sang bunga tersenyum sampai ke telinga..cik rumput melambai2 tanda bahagia...kerajaan burung mengeluarkan kicauan kuat dek meraikan kejayaan melawan pihak kerajaan kelawar..dan tidak ketinggalan burung hantu yang menangis kesedihan tatkala tidurnya terganggu di siang hari..~fuyyyooo..ayat penuh berirama..kehkehkeh~

                  Alkisah...pada suatu hari, mase aku dok tengah feeling melayan fikiran yang entah ke awangan barangkali, mataku terpaku pada televisyen yang merayu minta dilihat siarannya..tiba-tiba, mataku yang kecik nie membulat dengan sendirinya..kenapa..?? hehehe,..dengan sendirinya, aku terhafal lagu yang ade kat tv tu..MINUM MILO ANDA JADI SIHAT DAN KUAT..!(dalam hati "aduiii haus la plak")..korang mesti selalu tengok iklan yang aku tengok tuh..betol tak?!..jangan tipu, nanti berdosa..kehkeh..





Ok..keesokan harinya, masa nak bersiap-siap nak pegi sekolah, dengan slumber yaya aku cakap kat nyonya emak,"mak, ari nie tukar menu minum ek..Kite tanak minum susu lagi..Kite nak minum minum milo.. okehh"..nyonya emak pun berkata dengan slumber" Apa kejadahnye budak nie..Tersampuk ape ke anak aku pagi-pagi nihhhh..=.="..Aku cuma bagi senyuman mengade-ngade kat nyonya emak sambil berkata, "Kite nak cuba selera baru la mak..lagipun kte dah besar, takkan la asyik nak minum susu dutchlady 3 in 1 lagi..huhu" (Dalam hati" ermm, aku nak sehat dan kuat..biar cikgu puji aku sorang jer ari nie..misi mesti dicapai.. hehehehe)..
              Setelah nyonya emak siap menghidangkan "air baru" tu, aku segera mencapai gelas besar yang berisi penuh air milo tu dan meminum ia sampai habis..Selesai kuantiti air tu habis diminum..aku terus mencapai tangan emak yang masih kaget dengan situasi pelik aku..Aku pun meneruskan perjalanan ke destinasi yang sepatutnya iaitu sekolah yang kusayangi.
              Bile sampai kat sekolah, aku senyum kat semua kengkawan sbb aku tahu misiku hari ini akan berjaya..(tak sabarnyer nak jadi orang yang SEHAT danKUAT!). Debaran demi debaran aku rasai bila mana puan cikgu menjejakkan kaki ke dalam kelas..Aku yakin plus confirm puan cikgu berbangga dangan prestasi aku hari nie....hehehehe...
              Entah macam mana tetibe jer, kelopak mata nie mendayu-dayu bila cik bulu mata melambai-lambai keriangan sesama lain..aku tidak mampu menolak ajakan sang mata untuk menikmati keindahan dan keenakan udara pagi tu...Akhirnya aku tewas dgn rayuan cik mata untuk bermesra bersama dan alangkah tenangnya kurasa saat itu..hatiku berbunga-bunga tatkala mendengar nyanyian sang hati yang dilanda keseronokan...Kurasa dunia itu milikku sahaja...Tiba-tiba, telingaku seperti menangkap satu suara makhluk yang aku rasa aku kenal siapa..Sah!..memang suara dia menjerit tatkala sampai waktunye...haha..teka..siapakah dia??!....makin lama makin dekat kurasa..dan kekuatan bunyi suara memaksa aku membuka tirai kelopak mata ini....
dan..................................................
dan....................................
dan.............................


alamaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk........................................................!!!!!!!!!!!!


dah pukul 3.00 petang...kelasku sunyi dan sepi...mane semua manusia nihhh...??.."ke mana semua orang pegi..??!!...takkan dah merajuk ngan puan cikgu kot" hatiku berbisik kecil.......Dan setelah berkali-kali kugosok mataku sehingga ku benar-benar pasti aku bukan di alam maya...aku termenung seketika...bila keadaanku kembali normal, barulah aku mampu berpijak di tanah bumi yang nyata..Cissssss..rupa-rupanya, aku TERTIDUR sejak masuk dalam kelas pagi tadi.... huhuhhhh...hampehhhh betul...


Moral: Jangan percaya pada iklan...huhuuuu....Sumpah.. lepas nie aku tanak da minum MILO...=.="



No comments:

Post a Comment

Popular Posts